• پنج شنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ -
  • 21 November 2024

  • پنج شنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ -
  • 21 November 2024
غرفه بدون مشتری در بازار گردشگری؛

«صنایع دستی» فیلتر شده است

فریبا رادی در شهداد کرمان به همراه گروهی از زنان یک تعاونی راه انداخته که در آن علاوه بر فروش صنایع دستی‌‌‌، تلاش می‌کنند حافظ قنات‌‌‌هایشان باشند. اوضاع فریبا رادی که فروش بالایی از صنایع دستی حتی در دوره کرونا داشته، پس از فیلتر اینستاگرام چندان مناسب نیست...

شیوع کرونا تبعاتی جدی بر صنعت گردشگری و به‌تبع آن صنایع دستی داشت. زمانی که سفرها به حداقل رسیدند علاوه بر آنکه اوضاع در صنعت حمل‌ونقل و اقامتگاه‌ها و هتل‌‌‌ها با مشکل مواجه شد‌‌‌، بسیاری از افرادی که در روستاها و سایر مناطق در حال تهیه صنایع دستی بودند نیز بازار فروش خود را از دست دادند. در این دوره زمانی بحث‌‌‌های زیادی برای آماده‌سازی زیرساخت جهت فروش آنلاین صنایع دستی مطرح و مجموعه کارگاه‌‌‌هایی نیز برای تولیدکنندگان خرد برگزار شد تا بتوانند به شکل فردی اقدام به بازاریابی و فروش صنایع‌دستی خود کنند. با همین آموزش‌‌‌ها برخی هنرمندان و تولیدکنندگان توانستند با استفاده از فضای اینستاگرام به فروش قابل قبولی برسند و با مدیریت صفحات شخصی خود، ‌‌‌ مشتریانی از سراسر کشور پیدا کنند.
پایین آمدن آمار مبتلایان به کووید-۱۹ نویدبخش رونق گردشگری در ایران بود که نشانه‌‌‌هایش را در بهار و دو ماه ابتدایی تابستان ۱۴۰۰ نشان داد، ‌‌‌ با این حال تحولاتی که در کشور به وقوع پیوست گردشگری را مختل کرد، ضمن اینکه با فیلترینگ اینستاگرام، بازار ایجاد شده توسط هنرمندان صنایع دستی نیز با چالش جدی مواجه شد. بسیاری از مدیران این صفحات که هنرمندان ساکن روستاها و شهرهای کوچک در نقاط مختلف کشور بودند‌‌‌، نتوانستند ارتباط خود را با مشتریان‌‌‌شان حفظ کنند و به این ترتیب بازارشان را از دست دادند.
در این میانه تورم و بالا رفتن قیمت دلار را داشتیم که سبب شد اولویت‌‌‌ خانوارها تغییر پیدا کند، ‌‌‌ همین موضوع سبب شد گردشگری نتواند پس از عبور از رکود در دوره کرونا جهش قابل‌توجهی داشته باشد. در این بازه زمانی شاهدیم که سفرهای خارجی با کاهش قابل‌توجه مواجه شده و سفرهای داخلی نیز چندان که باید رشد نداشته است. در این وضعیت حتی با وجود رونق نسبی گردشگری که با توجه به صنایع دستی چندان که باید و شاید شاهد اقبال از سوی توریست‌‌‌ها نبود، همچنان که گفته شد تورم یکی از این عوامل است که صنایع دستی را از سبد خرید مردم خارج کرد و در کنار آن فیلترینگ هم باعث شد هنرمندان و گروه‌‌‌های روستایی که برای بازاریابی و فروش برای صفحات خود در شبکه‌‌‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی انجام داده‌بودند، با ضرر جدی مواجه شوند.
فیلترینگ فروش ما را از بین برد
فریبا رادی در شهداد کرمان به همراه گروهی از زنان یک تعاونی راه انداخته که در آن علاوه بر فروش صنایع دستی‌‌‌، تلاش می‌کنند حافظ قنات‌‌‌هایشان باشند. اوضاع فریبا رادی که فروش بالایی حتی در دوره کرونا داشته هم چندان مناسب نیست. او می‌گوید: پیش از آنکه اینستاگرام فیلتر شود، ‌‌‌ فروش مجازی خوبی داشتیم‌‌‌ اما اکنون این فروش به شدت کاهش داشته است. رادی که کار طراحی زیورآلات را انجام می‌دهد تا سال قبل به کسانی که به او سفارش می‌دادند وعده چند ماه بعد را برای تحویل می‌داد. اوضاع برای او در سال ۱۴۰۲ کاملا تغییر کرده است. در همین رابطه این فعال صنایع دستی می‌افزاید: در حال حاضر گاه هر ماه یک سفارش دارم و می‌توانم بگویم نسبت به زمان اوج فروش تعاونی مان ۲‌درصد
 فروش داریم.  گردشگری در شهداد و کرمان رونق قابل ملاحظه‌ای داشته است. آیا این موضوع باعث نشده که میزان فروش صنایع دستی نیز بالا رود؟ پاسخ رادی منفی است. او اضافه می‌کند: اگر قبلا ۳۰ نفر با هم سفر می‌کردند‌‌‌، ۲۰ نفر آنها خرید صنایع‌دستی داشتند و حالا این عدد به ۲ الی ۳ نفر رسیده است. میزانی هم که این دو سه نفر می‌خرند در حد ۱۰۰‌هزار تومان است. همین یکی دو سال پیش ما پته‌های یک در یک متر می‌بافتیم چون فروش خوبی داشتیم اما الان پته‌های بزرگ اصلا فروش نمی‌روند. با اینکه قیمت‌های پته افزایش قابل‌توجهی داشته ما قیمت کالاهایمان را به آن اندازه بالا نبرده‌ایم ولی باز هم فروش خوبی نداریم. به گفته رادی قیمت کالاهای تولید شده توسط این گروه زنان از ۳۰‌هزار تومان شروع شده و تا چند میلیون تومان بالا می‌رود. او می‌گوید: با وجود این تنوع قیمتی صنایع‌دستی، نه کالاهای ارزان و نه گران ما فروش ندارند؛ زیرا به نظر می‌رسد که مردم اولویت‌شان خرید صنایع‌دستی نیست.
گفته می‌شود ایران یکی از متنوع‌ترین کشورهای جهان به لحاظ صنایع‌دستی است. دلیل این امر هم به تنوع اقلیمی و اقوام در کشورمان برمی‌گردد. با این حال به نظر می‌رسد این روزها با کاهش فروش صنایع دستی ممکن است برخی اقلام به واسطه نداشتن بازار آرام آرام از صنایع دستی ایران محو شود. در این راستا باید مشابه کشورهایی مانند تایلند که توانسته‌‌‌اند روی صنایع‌دستی مجموعه‌ای از اقدامات برنامه‌ریزی شده را داشته باشند، ‌‌‌در ایران نیز متولیان دست به کار شده و از ظرفیت‌‌‌های این بخش بهره گیرند.
 
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7322
اخبار مرتبط
نظرات شما